torsdag 6 oktober 2011

Fler kaninungar och lite fiberfestival

Den kaninunge som vi räddade från Signes klor, klarade sig tyvärr inte. Chocken blev nog för stor, eller så hade hon fått inre skador som visade sig först senare. Hon betedde sig ungefär som om hon fått en stroke, fick balansproblem, ramlade på sidan och dog en liten stund senare. De andra ungarna som bodde under vedboden är nog också de borta, i alla fall en vet vi säkert att Signe tog, och vi hann inte hejda henne innan hon dök in under farstukvisten. Eftersom vi inte sett till några fler, måste vi nog anta att de strukit med de också. 

Men kaninen som jag fångade lite tidigare, en av de vuxna, höll sig kvar i stallet och i måndags upptäckte jag att hon byggt ett litet bo där i boxen, varmt fodrat med sin egen päls. Jag kollade lite försiktigt och kunde räkna till tre ungar, men det kanske finns flera. Jag vill inte störa henne alltför mycket med tanke på att hon inte är så tam ännu och jag vill inte riskera att hon blir stressad och biter ihjäl ungarna. Hon fick lite fårull om hon vill bädda ännu mer, och så får hon extra god mat. Om några veckor kanske de börjar komma fram lite, så då ska jag försöka få några bilder.

Så var det fiberfestivalen då... Jag har inte hunnit ladda in bilderna från min egen kamera ännu, och lånar helt fräckt en från VF:


Hela artikeln går att läsa här. Det var riktigt trevligt, även om det tyvärr kom ovanligt lite folk. Några stickpåsar lyckades jag i alla fall sälja, och självklart köpte jag på mig en massa ull, dels från Kia, som jag köpt fåren av, dels från Ullaffären och Gotlandsull. Inget garn blev dock sålt, så nu funderar jag på om jag kanske ska fota lite och lägga ut till försäljning här, vad tror ni? :-)

Ser ni den brun-rosa stickpåsen med rosa ull i som står strax till vänster om mig i bild? Kom ihåg den, för snart kommer ett alldeles eget inlägg om den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar