lördag 15 oktober 2011

En sjal

Av mitt allra första handspunna garn på min fina spinnrock blev det en enkel trekantssjal. 

Det grå garnet är gotländsk lammull, kardad och spunnen av undertecknad på ulldagarna på Balfors Gård. Det finns knutar och ojämnheter, men det gör det nästan bara vackrare. Det är mitt allra första försök till tvåtrådigt garn på spinnrock, tidigare har jag ju bara spunnit på slända. 

Det röda garnet är ett med vilje ojämnt spunnet garn med utstickande lockar här och där. Tvåtrådigt även det.  Spunnet av samma grå ull som det jämngrå, samt rödfärgad pälsull.


En enkel trekantssjal, slätstickad med rätstickade ränder av det röda. Tyckte egentligen inte att garnet var så tjockt, men jag behövde gå upp till stickor 8 för att få det snyggt.

Jag gillar den här varianten av trekantssjal, den är enkel, lätt att variera och framför allt - garnet räcker alltid! Eller i alla fall är det lätt att anpassa storleken efter garnmängden. Fast just i det här fallet räckte faktiskt inte det röda till, men då upptäckte jag ytterligare en fördel med att spinna sitt eget garn, det var ju bara att spinna en stump till!

3 kommentarer: