lördag 8 oktober 2011

Från höna till ägg till...

...sockerkaka!


När jag nu äntligen lyckats få hönorna till att lägga ägg där jag vill (nåja, oftast i alla fall) måste man ju självklart baka en sockerkaka!



Små, söta ägg, som tillsammans med en massa annat gott blir en mumsig sockerkaka. Efter inspiration från vännen Inger har den här kakan en extra bonus i form av nektariner i smeten och riven mandelmassa ovanpå. Perfekt för mig som annars tycker att sockerkaka är lite torrt. 


Eftersom äggen ännu är ganska små (unga hönor lägger mindre ägg) så fick jag förstärka med ett köpeägg, men det är ändå skillnad! Ägg från frigående, lyckliga höns ger helt enkelt en både gulare och godare kaka!

5 kommentarer:

  1. Jag brukar ta småägg *1,5 så blir det ganska lagom. Prillan har börjat värpa igen! 5 ägg på en liten vecka :)

    SvaraRadera
  2. Duktigt Prillan! Men konstig tid att börja på, det kanske stämmer som Niklas sa, bättre med semester på sommaren ;-)

    SvaraRadera
  3. Håller helt klart med om det där med hemägg vs. köpe ägg! (ffa burhöns, de ekologiska tycker jag inte att det är lika stor skillnad mot)

    Det där med nektariner var nytt för mig, men det lätt gott, ffa med mandelmassan till! Mums!

    SvaraRadera
  4. metamorphosis: Det är en höjdare, jag lovar!

    SvaraRadera
  5. Ann: Jo *1,5 låter vettigt, men jag hade bara två den gången. Det gick bra med ett stort och två små med.

    SvaraRadera