söndag 16 oktober 2011

Kan man spinna en stjärnhimmel?

Ja, det kunde man! :-)


Nu är bilden egentligen för ljus, garnet är mörkare blått, riktigt bläckblått. Färgad pälsull, iriserande glitter och glaspärlor med silverfolie inuti. Kanske får det bli en halsduk, eller en sjal, eller... möjligen blir det julklapp till svärmor eller svägerska istället. Vi får se, kul var det att prova i alla fall.

Hur har jag gjort då? Jag köpte lite ull från Kia, kardade den tillsammans med lite glitter och spann den till ett entrådigt garn. När jag kardade ullen blev jag först lite förskräckt, den blev ju så ljus! Det rättade dock till sig när jag började spinna den, och den återfick sin mörkt, mörkt blåa färg (som jag tyvärr inte lyckades fånga på bilden). Jag nystade upp garnet och trädde på en mängd pärlor i ena änden. Sedan tog jag en tråd inifrån nystanet och en tråd utifrån och tvinnade ihop till ett tvåtrådigt garn. Pärlorna sköt jag tillbaka längs tråden allt eftersom och petade in med (hyfsat) jämna mellanrum. Ungefär som när man stickar med pärlor på garnet, fast tvärtom, så att säga.

Fördelen med att spinna pärlgarn på det här sättet, är att pärlorna i viss mån är flyttbara sedan när man stickar, så att man kan flytta på en pärla lite om den hamnar på avigan. Det är ju på rätan man vill ha dem, så att man kan njuta av dess glans! Nackdelen: att det tar lite mer tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar