söndag 8 april 2012

Tvillingarna!

I går hade vår lilla Märta en stor överraskning åt mig i lagården. Inte ett lamm, utan två nyfödda sötnosar! En bagge och en tacka. Förlåt, en bagge till var det visst, vid närmare inspektion... :-) Vilken påskpresent! Faktiskt är de små nog att rymmas i ett påskägg av den större modellen... 

I morse fick kameran följa med, så varsågoda, ett dygn gamla sötnosar! Den ena, helvita, är lite mindre än sin bror. Den lite större har en brun fläck i nacken och lite brun svans. De här två är sjunde generationen av inkorsad Dala Päls, hur många procent har jag inte räknat ut. Mamman ser i alla fall ut precis som en renrasig Dala Pälstacka och har jättefin ull. De brukar ju inte få fler än ett lamm, men det här var väl undantaget som bekräftade regeln. Jag är faktiskt glad åt att vi fått några bagglamm, så att Arn får sällskap i sommar när de är avvanda. Baggarna brukar också ha väldigt fin ull, eftersom de inte ägnar någon energi till att föda upp lamm.

 Nyvakna småskruttar. Bedårande söta.

Bagglammet med sin bruna fläck i nacken. 

Frukostdags både för stora och små.

10 kommentarer:

  1. Så söta små varelser! Grattis! Jag håller med dig om glansen på garnet vid tottspinning, det blev ändå bra med Märta-Stinas ull då hon har en speciell ull som "reder" sig själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, de är så söta att man har svårt att slita sig från stallet. Jag undrar vad du menar när du säger att ullen "reder" sig? Är det jämtska, tro?

      Radera
  2. Vad roligt att farmen växer. Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, nu ikväll hade vi ännu ett lamm. Bara en tacka kvar nu!

      Radera
  3. Vilka små söta tillskott ni får till familjen i år! Underbara! (och så ljus och fin ull den där första lilla baggen hade!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa! :-)

      Dessutom verkar det vara så att jag var lite snabb på att könsbestämma tacklammet... har hon både hornanlag, snopp och pung, då är hon nog en han... ;-)

      Radera
  4. Haha, ull som reder sig själv, är ull som inte tovar sig och liksom bara delar sig när man tesar! Jamska, inte vet jag det är ett ord som bara kom upp så det kanske inte finns. Jag har så många lustiga uttryck! Men, jag är ju från Jämtland så det är nog jamska på ett eller annat sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då förstår jag! Sån är Dalapälsullen också, det är en fröjd att dra den genom kardmaskinen jämfört med gotlandsullen som man måste tesa, tesa, tesa...

      Ja, jamskan är speciell, en av mina kusiner behöver jag nästan ett lexikon till ;-)

      Radera
  5. Meen så söta !!!


    Sv : aha tack för infon om surdeg ... det är ju som helt nytt för mig , men nu jäklar har jag en helt egen surdeg !! Ibland blir man glad för lite !! hihi

    SvaraRadera