måndag 2 april 2012

Påskäggsbyte

Nu borde påskägget ha kommit fram till sin mottagare, så nu törs jag visa bilderna :-)

Den här ullen i påskiga färger förvandlades till... 

 
50 gram två-trådigt handspunnet garn.

Med i paketet följde hemlagad chokladmintkola, tyvärr blev det kanske lite för lite mintsmak... Och så pysslade jag ihop något fint att hänga i påskriset. Det är fjädrar och dun från våra höns (som jag tvättat, fjädrarna alltså, inte hönsen) som jag pimpat med några pärlor.

Jag hoppas att påskägget faller mottagaren i smaken! Hon har en blogg också, inte med så mycket pyssel, däremot en hel del "bitska berättelser från en vardag med barn". :-) Värt att kolla in!

Och så receptet på chokladkolan, som kan varieras i det oändliga...

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker

Koka ingredienserna till 120° C, eller gör kulprov. Rör ner smaksättning, i mitt fall 3 msk kakao och 2 tsk mintarom, i slutet av koktiden. (I somras provade jag att låta några kvistar färsk mynta koka med, det gav mer mintsmak!) Häll upp smeten i en form, låt stelna och skär i bitar. Slå in i papper, det brukar finnas omslagspapper till godis att köpa i vissa affärer, annars finns det på Panduro eller på nätet. (För vad finns inte på nätet, liksom?)

Supergott blir det, och så vet man precis vad som är i. Enkel att göra helt ekologisk också! Min blev den här gången lite nästan-ekologisk. När jag väljer mellan lokalproducerat och ekologiskt, väljer jag ofta lokalproducerat, när jag inte kan välja båda, vill säga. Alltså blev det Norrmejeriers ekologiska grädde, och Norrmejeriers o-ekologiska smör. Eko-kakao blev det, men kan någon svara på var man hittar ekologisk kakao som det är lite mer stuns i? Tycker den vi har nu (ICAs I Love Eco) ger både mindre färg och mindre smak. Och färgen kan jag väl bortse ifrån, men det känns trist när man måste använda mer för att få tillräcklig chokladsmak. Jag hade samma erfarenhet med en annan ekologisk kakao vi köpte. Konstigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar