tisdag 31 januari 2012

Hedvig: handspunnen...

För den som undrade över vad jag spann i inlägget från i torsdags: en ljuvligt mjuk blandning av katt och merino. Dagsljuset vill inte vara med idag, garnet är mycket mörkare än så här.


Två-trådigt, spunnet på min spinnrock. Kardblandat på en Loüet Elite med multifärgad merino i grå och bruna toner. En sån kardmaskin vill jag ha, två varv bara, så är det så blandat att man knappt kan avgöra vad som är vad!


80 gram och 127 meter. Jag har mer katthår kvar (ja hela katten också för den delen) så nästa gång jag hälsar på Kia i Forsbacka ska jag karda lite mer. Tyvärr fanns det inget kvar av just den merinon som matchade katthåret så bra. Men det kanske inte skulle vara så dumt att blanda det med något annat, kanske svart, för att få olika färger så att det blir mönsterstickade vantar. För vantar ska det bli! Varma, sköna Hedvig-vantar.


Måste ju ha en bild på originalet också! Här äter hon räkrens på nyårsafton, hon har alltid älskat räkor, vår vackra dam. Även om garnet är mörkare än på bilden, så är det inte lika mörkt som ursprunget. Men trots att Hedvig är så mörkt svart-brun, så är underullen som jag kammat ut för att spinna av, mer grå-brun till färgen. Mullvadsbrunt, liksom.

2 kommentarer:

  1. Det blev ju riktigt bra.. Jag har tagit hem 5 färger av multicolor merino.. det är två som kanske skulle passa att blanda med. Du får väl kolla in dem..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är fantastiskt mjukt! Men mycket mörkare än på bilden, ja du såg ju floret innan. Ska jag göra vantar så tror jag ändå att det blir bra om färgerna inte blir alltför lika, det är nog enklare än att göra exakt samma igen... :-)

      Radera