fredag 20 januari 2012

Från ull till garn

Orensad, otvättad gotländsk pälsull i blandade grå nyanser. Ganska ljus, kommer att gå bra att färga. Ullen fick jag samtidigt som Asta, för henne hämtade vi i Sollefteå, och det råkar vara så att vi har släkt där. En kusin till pappa som har fina Gotlandsfår. Och eftersom de var hemma den dag vi skulle hämta katt så åkte vi dit och åt lunch och umgicks lite. Alma (och Martina, men hon var inte med eftersom hon var på resa med sin pappa den veckan) fick en massa barnböcker som deras barn och barnbarn vuxit ifrån. Och jag, jag fick en massa ull!!! Sex fällar, närmare bestämt. En lammullsfäll och fem fällar från vuxna tackor. Lammullsfällen var jämnt grå, mörkt mellangrå, liksom. Och de andra två som jag rensat hittills, var av denna ljusa, lite blandade nyans. En fäll fick vännen Ella, som en tidig julklapp. Eller värdinnegåva. Eller inflyttningspresent. De har nämligen flyttat till Sollefteå i vinter, så vi passade på att hälsa på dem också. Och äta lite middag.


Det är så häftigt att det kan rymmas så många nyanser inom en och samma lock! Från mörkaste mörkgrå till ljusaste ljusgrå, ja nästan vitt är det. Och en del lockar är jämna i färgen, antingen mörk-, mellan- eller ljusgrå. Alla lika vackra...


Rensad ull i tvättbaljan. Några droppar diskmedel eller ulltvättmedel och så varmt vatten. 10 minuter och sedan sköljning och en kort centrifugering. Och så den långa väntan på att det ska torka helt...


Här syns både ull under kardning och färdigt garn. Den gulfärgade ullen fick jag av Kia när jag var och hälsade på. Tog omväxlande grå och gul ull och fick ett lite flammigt garn. Lustigt nog tyckte jag att den gula var väldigt vacker när den låg som en liten hög med vackra guldlockar, men jag känner inte alls för lika för den som färdigt garn... men jag tror att det står ett namn på den härvan ändå...


Lystern och glansen i pälsullen är fantastisk! Det är helt klart en av mina favoritullsorter. Jag tycker också att det blir väldigt vackert att färga på pälsull, just eftersom den är grå blir färgerna lite mer mättade, lite dovare på något sätt. Inte lika klara som om man färgar på vit ull. Hur som helst, det tilltalar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar