fredag 20 januari 2012

En ovanligt vanligt snöig dag...

Först så kom ingen snö. Nästan inget alls. Hela hösten gick jag och väntade på vintern. Men nu har det nog hunnit ikapp och det med besked. Det snöar mycket och ofta. I går kom det 25 cm, nästan lika mycket idag. Tack och lov har vi fått ordning på traktorslungan, så nu går det lätt att skotta vägen. Vi förresten? Det är sambon som ska ha äran för att det funkar, jag är ingen vidare mekaniker.

Men det är ju ändå en del som behöver handskottas. Till exempel stigen till vedboden. Och den som byggde vedboden hade nog aldrig tänkt att den skulle användas på vintern, för dörren är precis i nivå med marken. Jag har lyckats få upp den så pass att jag kan tränga mig in och kasta ut vedträna på marken utanför, och sedan får jag fylla vedhämtaren där. Lite omständligt, så att fixa dörren där står på sommarens "att göra-lista".


Men håll med om att det ser mysigt ut, en ringlande stig och snötyngda träd...


Gårdsplanen framför huset är också enklast att ta för hand. Och framför snöhögen ser vi...


En eldkorg! Orkar inte släpa ut barnen i skogen när snön är så djup, åtminstone inte när jag är ensam hemma med dem, men att grilla korv är ju lika mysigt framför huset. Nästan i alla fall. Och eldkorgen som de förra ägarna lämnat i vedboden funkade riktigt bra att grilla på! Tack och bock för det, Gullapan och Sorkpappan! :-)


Gott var det i alla fall med lite mat i magen efter en lång vecka i skolan (för Martina) och ett antal timmars snöskottande för mig och Alma.

Men det behöver faktiskt inte komma mer snö nu. Låt det bara vara lagom kallt ett par månader till, så vi får njuta av härligt vårvinterväder med mysiga utflykter, utan att behöva dras med slasket som blir om det töar emellanåt. Efter påsk kan det få bli varmt och vårväder. :-)

4 kommentarer:

  1. Så vackert det ser ut! Det har snöat hos mig också. Jojomen. Det låg slask på gatan i säkert 30 min innan allt töat bort igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktigt vackert! Men svettigt. Jaja, man får ju motion i alla fall... Tänk på alla pengar vi sparar in på gym-kort!

      Radera
  2. Hm. Jag VET jag glömde skriva något, men jag har glömt vad. Men nu vet du det iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du får säga till om du kommer på det. Fast om du glömt så var det kanske inget viktigt ;-)

      Radera