fredag 9 september 2011

Spinna vidare

Ja, så hette ju kursen jag var på i lördags, fortsättningen på ulldagarna i Balfors. Den här dagen ägnades endast och enbart åt spinnande, med möjlighet att prova olika tekniker för att tvinna ihop garnet. Lika roligt som förra kursen, samma känsla av att den var för kort ;-)

Tror vi var ungefär tio stycken, förutom kursledare och kursgårdsägare. Nio kvinnor, och en man. En rätt härlig figur, det är trots allt inte så ofta man hittar en 78-årig farbror bakom spinnrocken. Kul!

Det fanns också (såklart) möjlighet att köpa med sig material hem, vilket jag (lika självklart) gjorde. Det är ju ett tag tills jag får klippa mina egna får, så då måste man ju ha något att spinna under tiden... ;-)

Vi fick också möjlighet att se hur en kaninklippning går till. Och lära oss att angorakaniner inte är några keldjur, då tovar nämligen pälsen, och det är förstås mindre bra. Långa, otovade, fibrer vill man ha!


Man börjar med att göra en snygg mittbena på ryggen. Det är framförallt rygg- och sidopälsen som används, men hela kaninen måste förstås klippas. Och det här ska göras var tredje månad!


Det gäller att vara försiktig med saxen för att inte klippa i det tunna skinnet. Ni kan ju tänka er hur det ser ut med bara en liten blodsdroppe i all den vita pälsen. Det är handklippning som gäller, kaninerna har så tunt skinn att man inte känner om man klipper dem i skinnet om man använder maskin.


Här har vi en halvklippt liten kanin. Det började regna, så vi avbröt det hela för att gå in och återuppta spinningen, men det var roligt och lärorikt att se hur man klipper kaniner. Det fanns ett par kaninungar till salu också, men otroligt nog lyckades jag hålla mig från att ta med en sån hem också. Det fick räcka med all ull. :-)


Lite senare kommer det att komma lite bilder på allt garn det hunnit bli hittills. Nu tänkte jag nämligen hinna spinna lite innan det är dags att göra något annat! Tänkte skriva något nyttigt, men att tillverka garn måste ju vara nyttigt. Om inte annat så väldigt produktivt! Det blir något hekto om dagen...

2 kommentarer: