torsdag 8 september 2011

Igår regn...

Ganska mycket regn, faktiskt. En sådär +50 mm (vår regnmätare går inte till mer än 40 mm, och den var överfull).

Det är så mycket regn att vår lilla stillsamma å förvandlas till något helt annat. Och fårhagen... ja, låt oss bara säga att jag är rätt tacksam över att vi misslyckades med att stängsla in dem just där, och att de står inne i väntan på ett annat stängsel. 

Lite bilder, för att ni ska förstå omfattningen. Det här var synen som mötte oss i morse.

Först ut, två bilder på bäcken. Den lilla, lilla bäcken, som i vanliga fall knappast syns, som jag helst skulle vilja kalla krondike istället för bäck. Nu har den nått över trädstammarna på flera ställen. Och att bara kliva över, för att gå ut på hygget, det är inte att tänka på.



Så lite bilder på fårhagen. Nedanför den stora granen syns bron. Eller bro och bro, just nu är det mest en flytbrygga. I stort sett hela åkern är under vatten. Jag skulle vilja säga att vattenståndet är en dryg meter högre än normalt, kanske upp emot 1½ meter.


Stängslet försvinner ner i vattnet på flera ställen och syns inte alls på vissa bitar. Den där lilla ön, är ingen ö, utan en udde. Eller, det kanske var en udde. Hur det kommer att se ut när vattnet sjunker vet jag ju inte. Utanför bild, till vänster om pilträdet, ligger vår ladugård. Jag kan inte påstå att det känns som den bästa platsen, med tanke på att ån äter ur slänten där hela tiden. Bara sandjord, så det går fort också. Särskilt när det blir sådana här översvämningar.


Tur att vi inte bor på andra sidan! Här möts ån och bäcken, och egentligen ska de ju mötas under vägen, inte ovanpå. Här försökte sambon (med betydligt längre ben än mig) gå över i morse, men stövlarna räckte inte till.


De liggande stockarna markerar grillplatsen, som även den står under vatten. I vanliga fall är det alltså en ganska brant slänt ner mot ån, som jag sa, vattennivån är ordentligt förhöjd...


Och ännu en bild på hagen. Tack och lov ligger ju huset ännu lite högre upp, annars hade det varit blött om fötterna nu.


Konstigt nog så är det inte alls lika högt vattenstånd i övre delen av ån. Jag kollade i morse när jag lämnat Martina vid bussen, och visst, det är mycket vatten. Men inte alls som nere hos oss. Och idag fortsätter det att regna, även om det (hittills) inte kommit lika mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar