lördag 17 september 2011

Lite garn...

Ja, det har blivit mer garn än så sedan jag tog den här bilden, men jag har helt enkelt inte haft tid att blogga...

Övre raden, från vänster: gotlandsull, colliegarn, pälsull, en hoper merino, ett art yarn spunnet av kardflor från Limmo-design, mulitfärgad blandad ull.
Nedre raden, från vänster: gotlandsull/röd pälsull med lösa lockar, ett övertvinnat garn med lite glitter (från senaste kursen), ljusrosa med glitter, orange/grön blandad ull, rött sockgarn med tencel.


Den här veckan har vi hämtat hö, i alla fall en del av det som kommer att behövas i vinter. Vi har haft sån tur att vi hittat små rundbalar, cirka 50 kg styck. Eftersom vi har så få får, hinner de inte äta upp höet innan det börjar bli dåligt annars. Dessutom bor den här bonden bara någon mil härifrån, och vi får låna hans släpvagn gratis! Och han har världens coolaste hund, en bordercollie som älskar att spela fotboll, vilket gör att barnen är roade medan vi jobbar. Perfekt!

Vi har också fått sälja en av tupparna! Till samma bonde som vi köper hö av :-) Så nu har vi en tupp mindre, "bara" 3... Nåja, en hamnar snart i grytan (han går och skakar på huvudet heeela tiden, så det är inget vi vill avla vidare på) och sedan är det bara en kvar till salu, en ska vi ju ha kvar. Och förhoppningsvis få lite kycklingar av till våren.

I torsdags morse hittade jag en kaninunge på bron, som omväxling till alla möss och enstaka fåglar. Tydligen hade Leos rymmarturer på försommaren gett resultat. Honan har hållit dem gömda hela tiden, men nu hade alltså Signe hittat en. Torsdagen tillbringade jag således med att stapla upp ved i vedboden, och riva upp golvet där i ett, som det visade sig, fåfängt försök att hitta boet. De bor nog därunder, men har grävt sådana gångar att det är helt omöjligt att hitta några kvarvarande ungar. Inte vågar jag gräva heller, då riskerar jag ju att skada dem. Får helt enkelt vänta tills de följer med mamman ut och försöka fånga in hela familjen då. Pappan har redan husarrest, vi har försökt ha honom i en av boxarna i stallet, men han bara rymmer. Han skulle sopa banan med motståndarna om vi ville ställa upp i kaninhoppning....

Och allt emellanåt försöker jag spinna lite mer garn, och sy några stickväskor, för vet ni vad??? Jag ska ha ett bord på fiberfestivalen om två veckor! Det ska bli roligt och spännande (och säkert rätt jobbigt) men mest av allt fantastiskt kul! En del av garnerna ovan, och en hel del till, kommer att finnas till salu på fiberfestivalen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar