måndag 5 september 2011

Hönorna - och lite kackel ;-)

Det har varit lite tyst på bloggen...

Om ni kommer ihåg, så skulle jag på kurs för två veckor sedan. Ulldagar på Balfors Gård. Väldigt roligt, även om det var alldeles för kort tid med två dagar. Man hann ju inte prova allt man ville! Jag fick i alla hjälp att få ordning på min gamla spinnrock som jag hittade på loppis i somras. Den är faktiskt jättebra, så jag önskar mig inte längre en ny i julklapp. En kardmaskin, däremot...

Väl hemma efter två inspirerande dagar med trevligt sällskap och bra väder, ville jag försöka spinna så mycket som möjligt innan nästa kurs, spinna vidare. Dessutom rymde ett av fåren, så det har varit lite besvär med det också. Och min stora tjej har börjat skolan, trots att jag tyckte det var nyss hon var så liten, så liten. Tiden har med andra ord inte riktigt räckt till.

I väntan på att jag fotar och laddar upp lite mer bilder (jag har ju lovat att visa resultatet av kursen) tänkte jag att jag skulle visa hönorna, jag tror nämligen att jag glömt bort att blogga om dem.

Här är hela flocken. Tre hönor och fyra tuppar. Det lär bli tuppgryta i höst, tyvärr. Men så är det när man köper en flock kycklingar, lite lotteri. Och förhoppningsvis ska det väl bli fler av dem. Islandshönsen är mycket trevliga (förutom när de löper amok i trädgårdslandet) och klarar sig mycket bra ute. De är duktiga på att leta mat och hålla koll på faror.


Jag tvivlar visserligen på att Hedvig utgör någon större fara för hönsen, men den mörkbruna hönan håller inte med, utan har bestämt sig för att jaga bort henne. Och hon gör det med besked, har till och med lyckats nypa henne i svansen!


Att Hedvig sedan är så snäll att hon bara går undan, det ska nog hönan vara tacksam för.

Så, lite kort, men det kommer mer. Jag måste ju visa alla garnerna jag spunnit, och spinnhörnan jag inrett. Och så borde jag ta och schemalägga blogg-tid, så kanske det kan bli lite mer frekventa inlägg här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar