tisdag 22 januari 2013

Varför ligga på golvet...?

När man kan ligga mjukt och skönt på mammas rygg? Det här är vår Märta, vår "nästan-renrasiga" Dalapälstacka, med sitt bagglamm. Hans syster ville mamma Märta inte ha, och hon klarade sig tyvärr inte. Troligen var det väl något fel på henne som inte syntes utanpå. Tråkigt, såklart, men man får ta det onda med det goda när man har djur. Och glädjas åt de lamm som klarar sig och blir större och större för varje dag som går. Trots allt är det ju majoriteten som mår bra.


Så här låg de och gosade när jag kom in i stallet en dag. Tittade, tog någon bild med mobilkameran som inte alls blev bra, tittade en stund till, gick in för att hämta den riktiga kameran och till min förvåning låg de kvar när jag kom tillbaka! Sedan har jag märkt att de ofta ligger så här, så jag kanske ska börja ha med kameran varje gång jag går ut...


Jag hann dock bara ta ett kort innan Märta började resa sig och lillen fick hoppa ner. Kanske var det blixten som störde, eller så tyckte hon jag stått där så länge att jag borde bjuda på nåt gott. Underbar päls har hon, glansig och fin. Blir vackert garn. Och mjukt.

I morse när jag kom ut hade lill-Berta fått sitt lamm också, så det verkar stanna på fyra lamm i år. Känns ganska lagom, särskilt med tanke på att vi har några månader av vinter kvar innan vi kan släppa ut dem. Nästa vinter kommer vi att ha mycket färre får är det tänkt, det blir ganska dyrt med hö när man måste köpa allt. Vi jobbar på att få till åkrarna, så att vi kan få eget hö, men som med allt annat tar det lite tid.

I hönshuset är det full produktion nu också! Alla unghönorna har börjat värpa, så nu får vi upp till åtta ägg om dagen. Hoppas att någon blir sur om någon månad också, så att det blir kycklingar till våren.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Jodå. Ibland får mammorna lite thailändsk massage också. Alltså lamm som står och trampar ovanpå dem. Vet inte riktigt om jag skulle uppskatta den behandlingen, men tackorna verkar inte bry sig särskilt mycket om de vassa klövarna på ryggen... ullen vadderar väl. ;-)

      Radera