tisdag 22 januari 2013

UFO #1, 2 och 3

3 UFOn klara. Koftor till barnen i ljusgrått fyrtrådigt svenskt ullgarn med ränder i handspunnen tvåtrådig gotlandsull. Slipover till sambon i tweedgarn från Rowan och en tråd självrandande från Ullcentrum. Själva slipovern blev klar för säkert ett år sedan, men sedan fick jag lite ågren över kanterna, men det blev riktigt bra bara jag vågade. Som det brukar bli... det är alltid värre innan man försökt, oftast i alla fall. Bilderna är tyvärr inte alls bra, får försöka klä på modellerna sina kläder och ta en utomhusbild i solljus någon dag istället. Men det syns i alla fall att de är klara! :-)

Slipovern är inte svart, utan mörkt röd med bruna kanter. Det randiga garnet går i brunt och gult.

 Storasysters kofta, metallknappar förutom på de tre terrakottafärgade ränderna, som fick matchande knapp med en liten blomslinga på.

Lillasysters kofta med tre fårknappar överst, resten ljust grå plastknappar med blommor.

 Sött litet får.

Den är inte så här röd heller, men man ser i alla fall ribbmönstret och dubbelflätan på ena sidan. Så här i efterhand ångrar jag lite att jag inte gjorde en fläta i mitten som fick dela på sig på var sida halsen. Eller kanske till och med tre flätor.

Inga mönster. Koftorna är stickade uppifrån och ner, slipovern nerifrån och upp, i ett stycke. Jag gillar inte att montera... har nog svårt att avsluta projekt som det är, så ju färre moment som behövs för att få det klart, desto bättre. Lite pussel blev det för att få ihop färgövergångarna där jag var tvungen att dela, för ärmhål och halsringning, men jag tycker helt klart att det är värt lite restgarn för att få nyanserna att stämma överens på plagget.

4 kommentarer:

  1. Snyggt! Och vad härligt att de är klara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har varit klara två veckor nu tror jag... bara lite seg i uppdateringen.

      Radera
  2. Jättefina alla tre tycker jag! Det där sättet att randa på lyfter verkligen fram det hansdpunna garnet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det hade nog blivit ännu lite bättre om jag stickat rätstickning på ränderna. Får bli till ett annat projekt. :-)

      Radera