torsdag 3 januari 2013

Ugglemössor

Lovade ju att visa bild på ugglemössorna. Ett frihandat mönster med inspiration från nätet och olika ugglemössor där. Stickade med flera trådar restgarner i ribb, mestadels ullgarner. Förutom pälsgarnskanten då... Jag är grymt nöjd med passformen på mössorna, särskilt den blå. Den satt helt ok på Alma, fyra år, perfekt på Martina, sju år, men funkade på både mig och sambon också. En mössa att växa i, så länge man är ok med uggleögon och -näbb. :-)

De här två stickades som ett bytesprojekt, jag blev erbjuden en handsnidad träslev från R för att sticka mössor till Es barn. Så mina egna fick bara agera modeller men tanken är, som jag skrev i förra inlägget, att jag ska sticka till dem också. Egentligen ville jag ha det klart innan jul, men så blev det ju inte. Vi har fått mängder med snö ovanligt tidigt. Hmm, det kanske måste komma bild på det med. Massor med snö, som sagt, tack och lov i kallgrader ända tills nyår, så det gick lätt att skotta bort. Men det tar ju ändå tid, det har blivit några timmar var och varannan dag. Så jag hann inte hälften av det jag ville hinna innan jul. Tidsoptimist är mitt mellannamn...


Med i paketet skickade jag även med lite choklad och te, och en stickad halsdukssjal, till E. Garnet till sjalen är från ett garn-te-chokladbyte på sjalbarn. 


Ögonen är virkade, näbben stickad. Egentligen hade jag tänkt använda hobbyfilt, men jag hittade bara en tunn, halvt genomskinlig kvalitet, som inte kändes så rolig att använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar