fredag 4 januari 2013

Bertas filt

Kommer ni ihåg Berta-garnet? Filten blev klar i höstas, en ganska stor filt blev det... och tung. Men varm och skön att ha över benen när man sitter i soffan.

De handspunna rutorna har fått kanter av köpegarn, grått 4-trådigt svenskt ullgarn. Och så är rutorna ihopvirkade allt eftersom. Jag tycker om att göra mormorsrutor på det sättet, det blir inte lika klumpigt som att sy ihop dem, det går snabbare och blir mindre trådar att fästa. Och personligen tycker jag att det blir snyggare. Tyvärr var det inget vidare fotoljus när jag fotade den i höstas, den ser bara jämngrå och tråkig ut. Det är den inte, så jag får väl fota den någon dag med vintersol istället.




Det här gula garnet är spunnet från bombay dreams kardfloren i curryfärgen. Tyvärr ser man inte glittret eftersom, ja, ljuset igen. Jag är i alla fall väldigt nöjd, och det var hon som beställde det också. jag spinner tunnare och tunnare och jämnare och jämnare. När jag så vill. Ibland vill jag ju faktiskt spinna de här ojämna, busiga garnerna också.

8 kommentarer:

  1. Tar du emot beställningar på garn alltså? Hur funkar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maila mig på solaengel@gmail.com :-)

      Radera
    2. Maila mig på solaengel@gmail.com :-)

      Radera
    3. I mån av tid, skulle jag skriva också. Mobilsurf...

      Radera
  2. Filten är fantastiskt fin med stora fina mormorsrutor och det grå emellan är jättesnyggt.

    SvaraRadera