torsdag 1 mars 2012

Till dig i den grå bilen på E4 i morse.

Ledsen att jag höll på att få motorstopp, slirade på isen i mina försök att ta mig ur korsningen fortast möjligt. Ledsen att du, för att du inte höll 70 (vilket är den lagstadgade hastigheten där), utan snarare 90-100 var tvungen att tvärnita för att inte köra in i bakändan på min bil.

Men jag kunde faktiskt inte stanna mitt i korsningen, för det kom nämligen en lastbil från andra hållet. Och om jag måste välja mellan att riskera att mosas av en lastbil eller få bakdelen krockad av en personbil - ja, då väljer jag personbilen, alla gånger.

Jag vill också ödmjukt påpeka för dig, att vare sig motorstopp eller slirande i en hal korsning, är något lagbrott.

Vad som däremot inte är tillåtet, är att köra upp jämsides med sin medtrafikant, ligga så ett tag medan vissa obscena gester utfördes och sedan köra om för att tvärt bromsa in framför sagda medtrafikant och på det sättet tvinga denne att stanna (på ett mindre trafiksäkert sätt). Det är inte heller tillåtet att rusa ut ur sin bil, slita upp bildörren på medtrafikantens bil, och börja skrika om hur dum den föraren är.

Jag kanske skulle stannat hemma i morse. Eller åtminstone haft sinnesnärvaro att ta ditt registreringsnummer. Men nu gjorde jag inte det. Ledsen för det.

6 kommentarer:

  1. Det finns människor som beter sig för att dom egentligen blir rädda och inte kan se sin egen roll i livet..
    Denhär berättelsen säger mycket mer om föraren i den andra bilen... det han gjorde kan nog vara kriminellt... olaga hot och trafikförseelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart blev han rädd! Och jag med! (Och har blivit när jag varit i hans situation.) Men han var riktigt otrevlig.

      Radera
  2. Självklart!!, gör man allt det där du gjorde med flit för att förstöra morgonen för andra bilister..Man får stora darren när man upplever att man inte kan kontrollera situationen i trafiken, men det blir absolut inte bättre av att andra beter sig som idioter. Vilken tur att du klarade dig och det var ett bra val du gjorde.

    SvaraRadera
  3. Vad skönt att det inte blev några fysiska eller materiella skador, och vissa borde inte vistas i trafiken (menar inte dig då).

    SvaraRadera
  4. Men fy fanken! Förstår o du är omskakad! Vilken idiot till medtrafikant!!

    <3

    SvaraRadera