måndag 12 mars 2012

Ett presentgarn, nej, två!

Bästaste Ella fyllde år härom... ja, för några veckor sedan. Ganska många år, nästan lika många som jag. ;-)  Ganska så jämnt fyllde hon. Och det måste ju firas! Vad gör man då, när kontot är tomt och människan inte önskar sig någonting? 

Sedan tidigare hade vi bestämt att vi skulle åka ner till dem i Sollefteå en helg, men en liten present vill man ju ha med sig... Ja, garn går ju alltid hem, så jag spann lite av lilla Märtas, min "nästan-renrasiga" dalapälstacka, fina ull och färgade sedan garnet. Färgblandningen var mörkt grön, men när det surrat klart i mikron var garnet  läckert petrolfärgat, lite mörkare än på bilden. Häftigt! Jag färgade också lite kid mohair och kardade ihop med gotländsk lammull, till två fina flor på sammanlagt 80 g. Tyvärr tog jag ingen bild på dem. Garnet väger 130 g, men jag kommer inte ihåg hur långt det blev.

Ellas sambo fyllde också år, lika många, bara några veckor innan Ella. Han hade fått en knivkurs i present av Ella, så av oss fick han lite buffelhorn och en bit sälgmasur.


Det vit-spräckliga garnet är från ett litet kardflorsprojekt jag gjorde med den färgade ullen från ett tidigare inlägg. Vårvintergryning kallade jag det, och kunde inte låta bli att spinna upp två flor. 100 g färgsprakande två-trådigt garn. Av lite rester spann jag cirka 40-50 g matchande garn, men med lite mindre vitt i. De två härvorna blev, tillsammans med en pelargonstickling och ett 12-pack ägg, värdinnepresent till släktingarna som vi våldgästade under helgen. Vi färgade även ull, massor med ull, så det kommer mer om det senare!

2 kommentarer:

  1. Vilken fin present, underbart för henne att ha en spinnande vän :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är rätt duktig på att spinna själv med... :-)

      Radera