tisdag 16 november 2010

Ett lapptäcke till min systers bröllop...

En del skriver tal när en syster gifter sig. (Jag tänker på Linda Skugges bok "Ett tal till min systers bröllop". ) Jag, jag syr lapptäcke isttället. Det blev ett ganska stort projekt, som jag faktiskt bara har tre(!) bilder på. Jag skyller på att jag inte hade börjat blogga ännu, det är ju faktiskt 1½ år sedan nu. ;-)

På första bilden här har jag provlagt lapparna på vardagsrumsgolvet. Naturligtvis kunde inte Hedvig låta mig göra det ifred, för vad har man katter till om inte för att trampa omkring i alla projekt?

Och på nästa bild är täcket klart, paketerat, fraktat till Stockholm, opaketerat och hålls här upp till beskådan på festen.

Anledningen till att hon pekar på en ruta är att hon upptäckt det "lilla extra". På fem av de ljusa rutorna broderade jag nämligen orden Kärlek, Omtanke, Vänskap, Ömhet och ett ord till, som jag inte för mitt liv kan komma på nu.
Det här täcket är maskinquiltat, "in-the-ditch", alltså mellan rutorna, i sömmarna liksom. Kantbandet är fastsytt på maskin från framsidan och sedan för hand på baksidan, jag tycker det blir snyggast så.
Förresten har jag tre systrar, så det är inte en och samma som nämns hela tiden i olika inlägg... En storebror har vi också och själv är jag yngst och sladdis ;-)

2 kommentarer:

  1. Tack! Det var så roligt att sy, och tänk att det kan bli så fint trots att jag inte använt så många olika tyger.

    SvaraRadera