måndag 29 november 2010

En skön advent önskar jag er

Jag har tillbringat några dagar med att riktigt storstäda/julstäda hemma. På lördagkväll blev jag klar men valde att mysa i soffan med älskade U och lite glögg istället för att uppdatera bloggen. Och gårdagen tillbringades med goda vänner, gott fika och en tur till Ö-vik för att hämta hem Martina, så då blev det heller inget skrivet. Därför kommer nu, en aningen försenat, min önskan till er alla om en skön adventstid.

Vi börjar i köket, där de två stolar som var trasiga fått sig en klick lim och åtdragna skruvar. Spisen är fejjad och fläkten skrubbad. Martinas teckningar som tagit upp större delen av hyllan har fått flytta in i en pärm, något jag borde gjort för flera år sedan. Staken lyser i fönstret och på bordet står ett litet arrangemang med hyacinter, som snart slår ut och sprider sin väldoft.


I hallen står vårt tomtepar på vakt, tillsammans med de små grå ylletomtarna. Bonaden är av modell "ära vare Gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden", och börjar alltså ha några år på nacken. Men jag tycker den är riktigt fin i sin enkelhet, sydd i plattsöm, stjälkstygn, flätsom samt franska knutar.


I vardagsrummet lyser stakarna i fönstren och murgrönan har fått ett värmeljus.

Till sist en närbild på mitt lilla arrangemang, en rosa och en blå hyacint, mossa, lite blanka kulor, några kottar och ett par kanelstänger. Den lilla ljuslyktan gnistrar lite som is i mossan. Och ibland önskar jag att jag sökte floristutbildning eller något sådant istället. Det är så roligt med växter!


Och det bästa av allt! Jag har aldrig varit klar med julstädningen så här tidigt. Inte någonsin! Så nu kan jag med gott samvete ägna resten av december åt att pyssla med barnen, baka, pyssla julklappar...


3 kommentarer:

  1. Så mysigt det ser ut! :-)
    Mvh Sagas mamma

    SvaraRadera
  2. Tack! Det är skönt att för ovanlighetens skull ha riktigt fint ;-)

    SvaraRadera
  3. Åh, det är härligt med advent när man får julpynta och mysa tillsammans! :-)

    SvaraRadera