tisdag 16 november 2010

En (för) liten tröja

Jag stickade en tröja till Alma i Rowans ljuvligt mjuka garn Tapestry, en soja-ullblandning. Provade flera gånger och tyckte det blev bra. (Den stickades uppifrån och ner, så det är lätt att prova under arbetets gång.) Men när jag stickat kroppen klart var den ändå alldeles för tight. Hur nu det gick till?

Nå, eftersom jag hatar att riva upp, Alma har en ett år yngre kusin och jag hade mer garn kvar, så blev det en enkel lösning på problemet. Den här söta tröjan fick förra veckan åka paket ner till Stockholm, tillsammans med Almas elefantmössa som även den blev för liten. Det är inte illa att få överta urvuxna kläder som är alldeles nya! ;-)

Knapparna är en återvinningsdetalj, faktiskt från samma systers äldre barn, som hade en köpetröja med de här fantastiska hjärteknapparna, som gått i arv, först till mellansyrrans barn och sedan till mina. Efter en sisådär sju år och fyra barn hade tröjan gjort sitt, men knapparna var fortfarande lika fina! Jag tycker de är så himla fina, och önskade att det funnits dubbelt så många av dem.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar