onsdag 24 november 2010

Den lila presenten...

Så här ser den ut, sjalen ni bara fick en smygtitt på tidigare. I fredags fick den flytta till finaste Tina som var på blixtvisit i Umeå med sin föreläsning Våga älska. Tyvärr kunde inte Tina bo hos oss, (våra katter är fina, men allergiker brukar inte tycka om att dela sovrum med dem...) men vi fick i alla fall träffas en stund före och efter för att surra lite. Efter fem år som nätpolare var det dags! ;-) Passande nog fyllde Tina år tidigare i veckan som gick, så sjalen blev födelsedagspresent också, istället för bara en värmande höstgåva.



Jag hann aldrig ta något kort på sjalen i "normaltillstånd", så ni får nöja er med blockningsbilderna. Den blev större än jag räknat med, men det blev bra ändå. Ändarna har fått några extra ökningar för att böja sig snyggt, det gör också att sjalen sitter lite bättre på plats, tycker jag. Vare sig man har den över axlarna eller som halsduk.

Sjalen är stickad i Mojärvs två-trådiga ullgarn (tack ella!) och effektgarnet är mitt egenspunna, en blandning av förgarn (tack Kristin!), merino/silke och longwoollockar. Stickad från nacken och ner, har kastat in några hålvarv här och där för att liva upp det lite (det blir både snyggare och framförallt roligare att sticka när det händer nåt!), för att avsluta med några ränder i effektgarnet, samt en liten volang, som inte blev riktigt så volangig som jag trodde. Men faktiskt alldeles lagom.
Tyvärr kom jag mig inte för att ta kort på sjalen tillsammans med Tina. Synd, för den matchade hennes snygga lila vinterkappa perfekt! Så Tina, du kan väl fota dig själv och maila mig? Så alla får se hur snygg du är! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar