tisdag 14 februari 2012

UFO #1 - Sköldpaddan Norton!

Först ut i raden av oavslutade projekt blir lille Norton. När Alma var liten bebis, för evigheter sedan, virkade jag en liten rosa/röd/orange sköldpadda åt henne från en bok med Amigurumis. Nästan tre år sedan alltså. Samma höst, lagom till fars dag om jag minns rätt, stickade jag ett par sockar till sambon i grön-randande raggsocksgarn från Hjertegarn. Och det som blev över tänkte jag virka en sköldpadda till honom av. Vi gillar sköldpaddor i vår familj (nån dag ska jag visa min!).

Jag virkade ett huvud, i matchande grönt Karisma. Och virkade nästan skalet färdigt. Och sedan... hände något annat. Så här i efterhand, när den äntligen är klar, kanske det var så att jag helt enkelt ledsnade för att virkning inte är min starkaste sida. I alla fall inte när det kommer till amigurumis, man måste ju virka så hårt för att få ett snyggt resultat, och då krampar handen. Skavsår får man också.

Men när jag sedan ser det färdiga resultatet... ja, då kanske det var värt lite smärta ändå. För söt blev han, lille Norton. :-)


Solen var på min sida ett par timmar också, så jag gick ut och fotade i snön. Kanske inte en sköldpaddas rätta element, men en norrländsk ull-sköldis tål lite mer! :-) 


Tyvärr har jag inte packat upp alla flyttkartonger ännu - vi har ju bara bott här 7 månader, så det finns gott om tid - så jag fick improvisera ihop honom. Tur att jag kunde titta på Almas sköldpadda för lite ledtrådar. (Även om den är trebent numer. Vi tror att benet hamnade i magen på en hungrig hund en dag. Och någon annan dag ska vi tillverka ett nytt ben till den.)


Det andra som jag frihandade fram var det lilla hjärtat (OK, ganska stora hjärtat) som pryder skalet. Jag tänkte nämligen att Norton skulle få bli årets alla hjärtans dag-present till sambon. Själv fick jag en underbart skön och väldigt snygg ulltröja från Kari Traa i morse, men jag har inga pengar till att köpa något fint åt honom för. Tur då att det finns ull och garn att skapa av i förrådet! Hjärtat är virkat på fri hand, lite oregelbundet, garnet Wool Classica från Manos del Uruguay.

2 kommentarer: