onsdag 8 februari 2012

Sjalen är klar! Nästan iaf...

Jag glömde så klart att ta kort under tiden jag stickade, men lyckades komma ihåg att fota sjalen oblockad. Det är svårt att hejda sig lite, jag har bråttom och vill se hur resultatet blir! En blockad sjal är något helt annat än en oblockad...

Så här såg den alltså ut innan badet och tre minuters centrifugering.


Och här har jag lagt ut ett badlakan på vardagsrumsmattan och sträckt ut den till rätt form och storlek. Nålar överallt. Inte det lättaste när det finns en liten Asta som gärna provar att dra upp varenda knappnål varefter jag sätter fast dem... Livet med kattunge :-) Tur att hon är väldigt gosig och mysig när hon ligger i knäet och spinner när jag stickar, för när hon busade med nålarna var hon rätt billig.


Och idag hade sjalen torkat! Solen visade sig från sin bästa sida frampå eftermiddagen, så att jag fick trevligt dagsljus att fota i. Det är man inte så bortskämd med vintertid. Men eftersom det ligger en sisådär 80 cm snö över hela vår trädgård blir jag aningen begränsad i mitt val av plats för att fota. Jag ville inte vara ute längre än nödvändigt med en smärtande hals och vad jag misstänker kan vara en begynnande feber, så jag travade ut på vägen, hängde sjalen på en av vägpinnarna och fotade. Det kändes liksom inte som läge att pulsa ut i djupsnön för att komma åt ett bra träd att hänga upp den i. När jag dessutom väntade till eftermiddagen (eller ja, solen tog siesta mitt på dagen idag) så fick jag gå en bit för att komma ur skuggan från huset. 


Vad är det då som fattas? Jo, det ska sättas dit en knapp eller två, och eventuellt ska det virkas en liten kant i det gröna garnet längs ovankanten. Fast jag tror det blir snyggare utan. Klippa av de fästade trådarna ska jag också göra.

Och bara det är gjort, då ska det bli live-bilder hade jag tänkt. Anki kan jag skicka ut i djupsnön en solig dag, så kan jag stå på den skottade gårdsplanen och fota. ;-)

4 kommentarer:

  1. Men så fantastiskt vackert!! Jag kan stå i vilken snödriva som helst med den där sjalen!!

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig sjal! Gillar hur den (i mina ögon i alla fall) ser ut att vara hämtad direkt från naturen, med lavar och allt! I like it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och du skulle se knappen som jag hittade igår, perfekt färgmatchning mot det gröna!

      Jag är väldigt sugen på att göra en till mig själv, fast inte med grönt. Kanske som belöning efter UFO-månaden? :-)

      Radera