lördag 6 december 2014

Höstens ullklubb

Det var ju lite körigt under hösten, jag glömde totalt bort/prioriterade inte att lägga ut bilder och info om ullen för ullklubben. Men fotat dem har jag gjort, så här kommer alla på en gång! Ska verkligen försöka få igång bloggandet nu i vinter, både med ullklubbsinlägg och annat.

Först ut i september var Höstsymfoni. Om jag inte minns helt galet färgades den på Jacob, temat var ju rustikt, vilket gällde främst ullen. Lite grövre ull med mycket stuns och karaktär var tanken. 


Oktober fick namnet Höstdimma, och färgades på White Finnish. En mycket trevlig ull som jag definitivt kommer att köpa mer av och färga åt mig själv. Färgen är inte lika klar i verkligheten, utan lite svagare, mer "dimmig".


I mitten av oktober bjöd kvällshimlen på ett alldeles fantastiskt norrsken, vilket fick ge inspiration till novemberullen, Norrskensnatt, som färgades på Southdown. Jag skickade också med ett litet minikardflor i matchande färger och med lite glitter för stjärnor. 


Jag hade sparat en fläta av Norrskensnatten åt mig själv, men så hälsade min syster på när vi färgade ull och eftersom hon hade med sig både kläder och skor som barnens kusiner vuxit ur och dessutom en stor (6 liter) stekgryta i gjutjärn så fick hon välja en ullfläta och hon fastnade lite för den, så den följde med henne hem. Så här fint spann hon den.


Nu har jag färgat decemberullen, som ska packas och skickas till veckan. Och jag tror att jag ska ta och färga januariullen också, så att jag kan städa bort färgattiraljerna under jul och nyår. Jag önskar mig en egen ateljé i julklapp... med plats för både ull, färgning, spinning och vävning. Där jag kan ha allt framme på ett överskådligt sätt, och där jag kan lämna saker framme när jag går ifrån för att fixa mat och dylikt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar