måndag 16 september 2013

Tjuvtitt på september

Ja, den som inte vill se ett litet smakprov på hur den nu inpackade, i hallen väntande, ullen ser ut, den ska INTE läsa mer här, och absolut INTE titta på bilden längst ner. Fritt fram för alla andra däremot, men en riktig bild kommer senare i veckan. Jag är rätt nöjd, men samtidigt väldigt orolig för vad mottagarna ska tycka. Tänk, om de inte tycker om den alls! *springer och gömmer mig bakom soffan*

Vad man kan få titta på däremot, det är vår vackra rönn som börjar klä sig i höstskrud. Tyvärr fick vi lov att hugga ner dess granne, ni ser stubbarna längst ner till vänster i bild. En morgon när jag kom ut, efter en tämligen blåsig natt, hade nämligen en stam rasat ner i hagen, rivit en del av staketet och fåren var väl minst sagt lite skeptiska till att det helt plötsligt låg ett träd i hagen. Men det gick över när de kom på att rönnlöven på samma gång kommit i väldigt tuggvänlig höjd. När vi tog itu med den rasade stammen insåg vi ganska snabbt att et nog var flera stammar som inte mådde så bra... Milt uttryckt. Flera av stammarna var helt ihåliga och det slutade med att vi fick ta bort allt. En stor lucka, väldigt tråkigt. Mycket ved blev det dock, alltid något.



Och så en liten, liten tjuvtitt då. Klubbull och muta. Vad som är vad visar sig senare i veckan. Själv sitter jag och spinner det som blev över, de som jag inte riktigt blev nöjd med. Eller, de som av någon underlig anledning, blev helt annorlunda mot de andra, trots samma färger och mängder. Färgning är tydligen ingen exakt vetenskap, åtminstone inte för mig. Men när jag tänker efter, så är det nog så jag vill ha det. Mer liv, liksom. Vill man ha exakt likadana kardband kan man ju beställa fabriksfärgade. Men inte ens de lyckas ju alla gånger. Och ska man spinna en större mängd ull till ett lite större projekt, ja, då kan man dela upp kardbanden i lika delar och spinna ihop dem så att de blir lika. Hänger ni med? Säg att man har 500 gram ull, fördelade på fem kardband. Man delar varje kardband i fem delar på ett för projektet passande sätt. Sedan lägger man ihop en del från varje kardband och spinner ihop dem. Så får man fem härvor som, förhoppningsvis, är relativt lika, trots att kardbanden kanske inte var riktigt exakt lika, kanske inte ens från samma färgning, utan från olika färgare och av olika kvalitet till och med.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar