torsdag 5 september 2013

Lite skinn

Under våren och försommaren har jag lärt mig att göra skinnfällar på två olika sätt. Ett vegetariskt och ett mer traditionellt.

Den vegetariska är helt enkelt en klippt fäll som fått en tovad undersida. Mycket roligt, jag ska utveckla tekniken lite mer bara, för jag såg väldigt många sätt att göra det lättare/bättre. Men ovanifrån syns ingen  större skillnad på en tovad och en beredd fäll.


Lite senare under våren var jag på skinnberedningskurs på Balfors Gård. Jag hade med mig några kaninskinn och några stora lammskinn. Och ett litet, litet lammskinn, från lammet som dog en dag gammal i vintras. Det är lika stort, eller litet kanske man ska säga, som kaninskinnen. 


Det är roligt, om än tidskrävande, att ta hand om skinnen från våra djur själva. Nu när vi har kaniner för köttets skull känns det bra att kunna ta hand om skinnen också. Återstår att se vad jag kan göra med dem.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, kanske det? Jag hade tankar på att sticka och tova sittunderlägg och sy fast skinn på ena sidan, men kaninskinn kanske inte är tillräckligt hållbara för det?

      Det lilla lammskinnet vet jag dock inte alls. Det blev så underbart mjukt, men det är ju så litet...

      Radera
  2. Men vilken rolig variant med en tovad fäll - helt nytt för mig!

    Skitsmart ju, om man vill ha både fällen och fåret kvar! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var jättekul! Men jag var inte riktigt nöjd med tekniken som lärdes ut, så jag har förbättrat den lite. I tanken i alla fall, jag har inte tid att göra någon just nu. Men jag hoppas få tag på några gotlandsfällar i höst...

      Radera