fredag 14 september 2012

En present till :-)

Jag har tovat lite...

Jag har svårt för att kasta ull, så ullen som jag inte kunnat spinna, har jag kardat och lekt lite med. Såpa och varmt vatten, och vips så har man gjort nåt helt annat än det där fluffiga kardfloret. Gotlandsullen är fantastiskt lätt att tova, jag provade att tova lite Dala Pälsull också, men då fick jag arbeta betydligt mer för att få ullen att ta ihop.

Det här blev ett grytunderlägg, som fått flytta några mil söderut, till en som jag tyckte det skulle passa till. Och visst passade det! Jag hade lite ledtrådar om färg i köket, men att hon hade en burk som jag lyckades matcha så bra, det hade jag ju ingen aning om.


Som sagt är det gotlandsull, det grå helt naturfärgat och det röda syrafärgat på kursen förra hösten. Resten av den röda ullen spann jag till ett två-trådigt garn som jag sydde langett runt kanten med. 

Nu hoppas jag att det ska skydda bordet från varma grytor i många år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar