torsdag 31 mars 2011

Lappar på g...

I somras köpte jag en "Jelly roll", alltså en packe tygremsor i matchande färg, på Ohlssons tyger. Funderade ett tag på vad jag skulle göra av dem och sydde till slut ihop dem fyra och fyra. Sedan har de hängt på en galge i arbetsrummet och väntat... I veckan tog jag tag i det och skar ut trianglar som jag sedan sydde ihop så här: Långa remsor med 16 trianglar i varje, fem remsor totalt. Sedan sy ihop remosrna med varandra, så blir det så här:
Jag har quiltat "in-the-ditch", alltså i sömmarna mellan trianglarna och raderna. Vadd emellan och bakstycke underst, såklart.

Därefter ritade jag upp ett mönster av trollsländor, eller nån slags fjäril kanske det blev? Nåja, nåt flygfä är det! Det mönstret ringlar sig i alla fall över hela täcket, storleken på trollsländorna varierar. Det var lite svårt att få ett bra kort på hur det ser hut, men så här blir det, lite otydligt eftersom tråden är så pass ton i ton med tygerna.

Jag fick god "hjälp" med att tråckla ihop lapptäcket med vadden och bakstycket.


Min lilla "cooling" som hon kallar sig själv så fort hon har på sig sina nya solglasögon. Hon vägrar använda blöjor numer också, så den får man lirka på efter att hon somnat. Även om hon är väldigt duktig på att hinna till pottan i tid, litar jag inte riktigt på henne i sovande tillstånd ännu.


Vad ska då täcket användas till? Jo, det ska hänga på väggen bakom vår säng när vi flyttar till huset. Vi har nämligen inte hittat någon sänggavel som passar ännu, så det behövs ett litet skydd där bakom för att undvika fula fläckar.

En av anledningarna till att jag äntligen tog tag i det här projektet är således den kommande flytten. En annan, mindre trevlig anledning, är att jag fått väldigt ont i tumleden. Tyvärr tror jag det beror på stickningen. Har tidigare märkt det när jag stickat på tunna stickor och har därför växlat mellan stickor 4 och 7 senaste veckorna, det har fungerat tidigare, men nu verkar det inte hjälpa längre...

6 kommentarer:

  1. Jättefint täcke - och så roligt med en blöjfri dotter, fast det var ju trist att det var ömmnade händer och en stoppad sticknign som bidragit till täcket. Hade ju varit roligare om det bara var pga flytten till nya huset!

    SvaraRadera
  2. Ja, det är lite irriterande. Fast jag stickar ju ändå... det är svårt att låta bli när den ligger i soffhörnet och skriker på mig ;-)

    SvaraRadera
  3. GUUUUD vad fint!!!
    Helt underbart vackert!!!

    SvaraRadera
  4. Tack, tack!

    Ellinor, du kan få klämma på den ikväll om du är snäll ;-)

    SvaraRadera
  5. Men heeej! Vad roligt med din blogg! Täcket var ju helt fantastiskt - nu förstår jag vad du menar med att du behöver en syhörna!

    Blir jätteroligt att följa er här på bloggen när ni kommer in i huset och allt vad som följer med det. Själv bloggar jag från tredje våningen just nu...

    So long!

    SvaraRadera
  6. Anki: Tell me about it... Ett krav från U när vi köpte hus var att jag skulle ha ett eget pysselrum - konstigt nog ser jag det inte som något negativt, haha! Önskar bara att det fanns ett större rum till pyssel, men det känns inte riktigt ok att låta barnen ha alkoverna bara för att jag ska få ett gigantiskt pysselrum - eller...?

    SvaraRadera