söndag 6 mars 2011

Småvarmt :-)

Ett par goda vänner till oss fick tillökning i december, lite för tidigt, men nu är de hemma och ville ha besök. Självklart ville jag sticka något litet till lillkillen, och fastnade för tossor och hjälmmössa i ull. Det gröna garnet är Naturgarn från Vikinggarn och pälskanten Puddel från Drops. Mönstret är också Drops, även om jag naturligtvis inte kunde låta bli att modifiera det en aning. Tossorna skulle egentligen inte tovas och pälskanten hade inget där att göra, men jag tyckte det blev en fin konbination.

Här är tossorna tovade. Jag stickade dem en storlek större enligt mönster för att de inte skulle bli för små efter tovningen. Mössan på den här bilden är andra försöket, det blev fel på första, den blev för stor runt om och för kort på höjden. Jag struntade också i att tova mössan, det skulle bli för tjockt med ett pass grovt garn.

Almas Rubens-docka fick agera modell, det var det enda här hemma med tillräckligt små fötter och lagom huvud.

Nu hoppas jag bara att vi ska få tid att hälsa på bebisen snart, förra veckan var ju hektisk med husvisning, budgivning och kontraktsskrivande. Till veckan ska vi som sagt besiktiga, dessutom har Martina sportlov från dagis. Och mitt i alltihop ska jag skriva en uppsats! Hjälp! Nåja, det ska nog gå det med.


3 kommentarer:

  1. Grattis till husköpet! :-)

    Tycker settet är kanonfint, och smart att tova tossorna! (det ska jag lägga på minnet inför hösten och vinter som kommer)

    SvaraRadera
  2. Tack! Och tack! ;-)

    Ett extra tips om du vill ha luddig kant är att virka på den efteråt, Puddelgarnet blev inte lika fint tovat, så jag fick sitta och sy langettsöm efter kanten...

    SvaraRadera
  3. Härlig färg på settet! Säkert blir de små tossorna extra varma.

    SvaraRadera