tisdag 28 september 2010

En ugglekofta!

Äntligen har jag sytt fast alla knappar på ugglekoftan. Började på koftan förra hösten och blev klar under vintern, men sedan var det ju knapparna och dragkedjan... det hela blev liggande under sommaren, men nu tog jag mig i kragen och gjorde klart. Tror att det kommer dröja innan jag stickar en kofta med dragkedja igen, det var inte det lättaste att få snyggt. Men provar jag igen så kommer jag i alla fall inte att sticka runt och klippa, utan sticka koftan öppen från början. Det innebär visserligen fler aviga varv, men det borde samtidigt innebära mindre ångest över klippning och syning. Sjalvfallet ville Alma vara med när pappa skulle fotas :-)
Här ser man lite bättre hur ugglorna ser ut. 15 stycken vakna ugglor runt oket på koftan.
Jag är riktigt nöjd faktiskt. Mönstret är alldeles mitt eget (ja, inte ugglorna då) och jag är nöjd med passformen på koftan. U är så lång och smal att det är svårt att sticka efter mönster till honom. Man får alltid ändra, sticka M på bredden och L/XL på längden. Koftan är stickad i Rowan Country, ett tjockt härligt ullgarn i dämpade höstfärger. Den är stickad i ett diskret ribbmönster. Stickade på stickor 8, lite för tunna stickor, det blev tungt. Men resultatet blev bra. Sammanfattningsvis en riktigt varm kofta för kyliga dagar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar