tisdag 15 juli 2014

Spunnit lite...

Först Drakelden, jag hade 50 gram över när jag skickat ut klubbpaketen. Min härva är lite mer orange än de andras eftersom de andra flätorna fick ett bad till. Polwarth är alltid trevligt att spinna, det finns inte så mycket annat att säga om det. Ljuvligt mjukt, men liiite för orange för min smak, i alla fall just nu, så den får ligga i säljes-lådan så länge. 140 meter blev det.


Sedan hade jag besök av en Ravelry-kompis på sommarturné förra veckan. När hon läste om att jag tänkte försöka ge mig på långdrag letade hon fram ull som skulle kunna passa för det. Och det gjorde det! Så nu har jag lärt mig, perfekt att kunna i höst när jag ska operera nästa hand. Nu kommer jag att kunna spinna med bara en hand! Ullen är Suffolk/Merino landschaf, rätt kort och krusig, inte jätte-jättemjuk, men perfekt att lära sig långdrag med. Det blir verkligen ett fluffigt och lätt garn med den här tekniken. Härvan nedan är 100 gram och 180 meter tvåtrådigt. 


Efter tvätt ännu lite vitare. Jag har drygt 50 gram till på en spole som jag först tänkte tvinna med en kort lammull som jag har, efter att ha klippt ett lamm tidigare än tänkt för att han skulle få lite bättre respekt för elstängslet. Men den ullen ville inte alls hålla ihop tillräckligt för att spinna långdrag med, så det blev 150 gram och 210 meter alldeles ordinärt (och lite ojämnt) tvåtrådigt. Har inte hunnit fota ännu. Däremot hittade jag en annan ull i gömmorna, en av mina Dalapälskorsningar, som var perfekt för långdrag. Så nu spinner jag den för fullt och tänkte tvinna det med den överblivna spolen Suffolk/Merino landschaf, jag gissar nämligen att det inte vore en bra idé att göra ett nystan och försöka tvinna en tråd utifrån med en tråd inifrån... långdragsgarn blir liksom inte riktigt lika hållbart. Därför har jag också misshandlat garnet lite i tvätten, varmt och kallt om vartannat, för att det ska filta lite.

Väldigt roligt att hitta ull som passar så bra till långdrag hemma och från våra egna får. Tyvärr var det en omärkt påse, så jag är lite osäker på vem det kommer ifrån. Tyvärr misstänker jag att det kan vara från en av dem som vi tänkt ta bort i höst... Men vi har flera med den typen av krusig ull, så det löser sig nog.



Som ett litet lyxprojekt har jag beställt Merino från Casalana som jag tänkte spinna långdrag av i höst. Riktigt lyxigt mjuk ull kanske kan få mig att glömma bort hur ont det gör i handen... har förra operationen i alldeles för färskt minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar