tisdag 19 juni 2012

Plantor och trädgård

Det går sakta framåt med mina plantor och trädgården. Jag tappade så mycket av lusten när växthuset rasade...

Men lite händer det i alla fall. Jag har grävt upp (nästan) alla jordgubbsplantor jag hittat bland ogräs och annat och planterat dem i små krukor i väntan på att jag ska gräva ner dem i jordgubbslandet. Vi ska bara bestämma om vi ska ha jordgubbsland eller om vi ska nöja oss med pallkragar...

Jag har också satt morötter, lök och rödbetor, förutom jordärtskockorna som jag fick från finaste Tina som redan tittat upp, de satte jag för några veckor sedan. Och igår fick jag ner 25 kg sättpotatis.

 Alma hjälper glatt till med att vattna de små plantorna.

 Många små jordgubbar. Vi väntar oss ingen större skörd i år, men nästa år, då! I sommar vill jag hinna hem till pappa och plocka några plantor av honom också, han har en väldigt god sort.

 Polsk mynta som  jag fick av snälla Joanna, från det här inlägget. Lite smultron syns också, massor med smultron fick vi.

 Kattmynta. Får se om vi kan roa katterna i vinter med lite torkad kattmynta.

 En liten akleja. Jag älskar aklejor. De är så vackra, skira fast ändå starka och lite kaxiga. Och så hade mamma aklejor när jag var liten.

Kummin och smultron. 

Nyfräst köksträdgård. Nu har det kommit dit lite mer saker än bara jord. Vinbärsbuskarna är planterade och pallkragarna på plats. Och, som sagt, lite potatis.

3 kommentarer:

  1. Så härligt med så mycket på gång! Har själv efter en massa velande nu ändrat mig till att faktiskt vilja bygga en odlingslåda redan i år - hoppas jag inte är för sent ute?

    Kan bara hålla med dig om aklejorna! De är verkligen jättefina! Både gamla traditionella och pastellaklejor!

    (hade vi bott närmare hade du gärna fått plantor av våra
    gammelrosa. Har plant som frösått sig själv så hela rabatten är full nu... ;) )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför bor ni inte närmare? ;-)

      Radera