fredag 25 maj 2012

Trädgårdslandet i slutet av maj

Början av den här veckan har ägnats åt att riva växthus och gräva i trädgårdslandet. Det känns sorgligt att riva växthuset, jag hade ju sådana planer för det den här sommaren! Nu lutar det åt att det blir plaströr i bågar och byggplast några år. Och så ska jag/vi bygga ett växthus som är precis som vi vill ha det. Det får ta några år, men jag tror att det kommer att bli riktigt, riktigt bra. Och under tiden fungerar faktiskt plaströr och byggplast helt ok.

Skivorna som blir över från växthuset tänkte jag göra lock till odlingsbänkar av, för att få lite fart från början. Det mesta av aluminiumstommen är tyvärr bara att slänga. Det är böjt och förstört, försöker man böja tillbaka så går det sönder. Även skruvarna var av aluminium, och jag vet inte hur många jag dragit sönder när jag skulle lossa muttrarna.


Inga väggar kvar. Ska rensa och gräva ur där också. Det kanske inte syns så bra, men längst in står det kvar en pinne. Där sitter det ett eluttag, som jag inte vet riktigt hur jag ska göra med. De som hyrde huset när växthuset byggdes var trädgårdsmästare, så det har säkert använts för extra belysning och/eller värme under försäsongen. Men jag måste nog låta en elektriker titta på det innan jag gör något med det. Visst skulle det vara bra att ha el i växthuset, men det kräver ju lite eftertanke, luftfuktigheten blir ju ganska hög i ett växthus.


Mina två hjälpredor. De har hjälpt till att gräva, plockat sten och ogräs. Och massor med maskar, som hönsen uppskattar. Emellanåt tar de en paus och springer iväg till gungställningen eller studsmattan. Vi hade turen att hitta en begagnad studsmatta via en facebook-grupp. Visserligen behövde vi köpa till ett nät, men en komplett studsmatta för 1400:- istället för 3000:- känns som en rätt bra deal.


Hela landet uppgrävt. Anledningen till staketet stavas förstås höns. De uppskattar lucker jord lika mycket som grönsakerna, och ännu mer när det börjar komma sallad... Ingenting är satt ännu, det känns fortfarande lite kallt, risken för nattfrost är inte över ännu. Eller jo, i hörnet till vänster har jag satt jordärtskockor. 


Bakom landet är det någon slags gräsmatta. Det syns lite bakom växthuset också. Där ska det plöjas och fixas, och så tänkte jag skapa en härlig köksträdgård av alltsammans. Bärbuskar, potatisland, odlingsbänkar för jordgubbar, sallad och kryddväxter. Barnen ska också få varsin odlingsbänk där de får odla vad de vill. Det nuvarande grönsakslandet kommer nog att bli gräsmatta om några år. Det fanns en hel del små jordgubbsplantor längs ena sidan av trädgårdslandet, men de grävdes upp nu eftersom de höll på att kvävas av all hundkex. De är tillfälligt omplacerade i krukor, i väntan på att det plöjs upp där bakom så att jag kan börja bygga odlingsbänkar till dem.

Efter tre dagar med grävande känns det lite i rygg och fogar. Trots att Alma är 3½ år snart känner jag fortfarande av fogarna. Men det blir ju inte bättre av att jag sitter och gör ingenting, så då tar jag hellre lite ont. Förhoppningsvis gör träningen mig gott, även om det gör ont nu.

4 kommentarer:

  1. Himla trist med växthuset - men det ser ju ut som om ni kommer att få fin fason på trädgården ändå! Helt klart bättre än här där nivån ligger på att jag gräver nässlor... Behöver jag säga att jag är tacksam för de där bärbuskarna som fanns här sedan tidigare som liksom bara är och ger bär även fast vi inte kommit så långt att ta hand om dem så mycket?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, jag gräver nässlor, tro mig! Förrförra ägarna hade hästar precis överallt på tomten, så jorden är kväverik och fin... Innan dess däremot var det trädgårdsmästare som bodde här, men tyvärr är det mesta borta. Några vinbärsbuskar finns det, och en havtornsbuske, som tyvärr inte sätter bär, så vi måste nog köpa en hon- och en hanbuske så kanske det händer nåt.

      Radera
  2. Jag har en hon eller han på jobbet :) jag kanske ska försöka ta ett litet skott?

    SvaraRadera
    Svar
    1. JAAA! Tjuvade skott växer bäst, har jag hört ;-)

      Radera