onsdag 14 december 2011

Passade en Julia...

Ella, med bloggen Originella, var på resande fot för några veckor sedan. För att inte hennes lilla Julia alldeles skulle rosta upp under hennes frånvaro, så erbjöd jag mig att sitta "barnvakt" lite. Det är en lite annan känsla i en nytillverkad spinnrock, även om de inte är riktigt lika vackra som de gamla. 

Det blev några härvor garn under veckan som hon bodde här och jag kom faktiskt ihåg att fota lite också!



En tråd lila (kommer inte ihåg färgnamnet) och en tråd bright charcoal, båda merinoull från Collinette.


Tvinnas ihop till ett tvåtrådigt garn.


Som blev nästan helt och hållet lila! Jag trodde faktiskt att det grå skull skina igenom mer, men slutresultatet blev ganska jämnlila, mer som om jag spunnit ihop två olika lila trådar istället för en grå och en lila. Kanske är det detta som gör spinningen så spännande, man vet riktigt aldrig om det blir som man tänkt sig. I det här fallet tog de liksom ut varandra och harmoniserade ihop sig till ett riktigt läckert garn, om jag får säga det själv.

 

Tack så mycket för lånet, Ellinor! Det gör vi gärna om, både jag och Julia.

2 kommentarer:

  1. Så fina färger på garnet. Kul att du har en liten hörna för din garntillverkning och vilka fina härvlar. Jag älskar också gamla gedigna trägrejer, särskilt speciellt blir det när de har inpräntat namn och årtal. Det är häftigt att använda saker som är hundra år gamla och fungerar fortfarande. Fundera på hur deras liv har gestaltat sig, vad de hade för drömmar och hur deras vardag såg ut. Tänk om sakerna kunde tala...

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk...

    Jag gillar också färgerna, även om det blev helt annorlunda mot vad jag trodde. Nu undrar jag bara när jag ska få tid att sticka något av det...

    När kommer du och Karin hit och spinner då? :-)

    SvaraRadera