fredag 24 december 2010

En julklapp för säkrare jakt!


Älskade U önskade sig en varm och skön mössa till jakten. Och eftersom det är viktigt att synas i skogen (även om verkligheten är långt ifrån filmen Jägarna har det ju hänt att jägare blivit misstagna för älgar) skulle det vara orange i mössan. Så lysande orange som möjligt. Att hitta en sådan nyans när kravet på ren ull samtidigt är ställt, både från mottagaren och mig som stickar, var inte det lättaste.
Men till slut så! Oden från Svarta Fåret fanns i orange, den är mer lysande än på bilden och jag hoppas att den är tillräckligt lysande för syftet. Det gröna garnet är Lima från Hjertegarn, som jag fick ta två trådar av för att få det att stämma.
Enklast möjliga modell. Några varv rätstickning med det orangea, sedan lite ribb i 4+1 och randning. Och så en snabb ihoptagning längst upp. Tofsen gjorde jag lite på pin kiv, det är allt lite 80-tal över den, tycker jag. Men, gillar han det inte är det lätt fixat, den sitter nämligen bara fast med en liten rosett på insidan.
Slutresultatet tycker jag blev ganska bra. Färgerna blev faktiskt väldigt mycket snyggare ihop än vad jag väntat mig, även om det inte är något jag själv skulle använda till vardags.
Alma är modellen, även denna gång. Försökte få henne lite snett i profil, så jag skulle få både ansikte och tofs, men det ville hon inte gå med på. Rakt framifrån eller så här, det var alternativen mamman fick ;-) Egensinnig liten modell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar