måndag 23 oktober 2017

Februari

Februari innehöll ganska mycket rensning av ull, spinning och stickning, samt lite förkylda barn och därmed ännu mer sticktid... Provade ett eget mössmönster, så det blev några olika varianter av avslutning på en mössa i smockresår. Just den här gröna hamnade lite senare hos en vän i försenad 60-årspresent. 


Ullrensning, ja... den här ljuvliga fällen trodde jag först var en lammfäll, för den var så otroligt mjuk och fin, med en nästan osannolik glans. Insåg dock att den var alldeles för stor för att vara en lammfäll, så den tillhör någon av våra vuxna tackor, troligtvis Ullis. (Nu i höst har jag varit duktig och märkt upp varje fäll med namn på fåret som lämnat den ifrån sig. Jag har visst inte så bra minne som jag tror att jag har...)



Efter tvätt borstade jag topparna lite, vek varje tott över fingret och spann ett slags halvkardgarn med halvlångt drag, vilket gav ett väldigt luftigt, mjukt och glansigt garn. Det här garnet färgades sedan och stickades upp till en annan god vän, bild kommer längre fram...




Baggarna Back-Arn och Vide njuter av gott hö i vinterhagen.


Lite pyssel, armband från Aldrig ensam, ett till en vän, ett till äldsta dottern och ett till mig själv. För alla kan må dåligt i själen emellanåt och tja, jag gillar tanken på att bryta lite av de tabu som finns kring psykisk ohälsa. Och här skulle jag kunna skriva långt mycket mer, men det får i så fall bli i ett annat inlägg. 


Lite snö kom det också, även om det inte blev några större mängder den här vintern. Ljust och fint blir det i alla fall! Och skönt när ljuset så smått börjar återvända i februari.


Provade på att sticka islandströjor genom att sticka små hundtröjor till en kompis frusna vovvar. Bättre att sticka något smått än att ge sig på en kofta i XL till sambon det första man gör och betydligt roligare än att sticka provlappar. Modellbilder på hundarna kommer, och det var faktiskt så roligt att sticka islandsmönster att det har blivit koftor till båda barnen och sambon, och det ska bli en till mig själv också. 


Apropå min käre sambo, så fick jag ett presentkort på en elektrisk fårsax i julklapp av honom, vilken provades på gänget med runda magar. Alltid lika spännande att vänta på lamm... 


Vi hann också med en chokladprovning nere i Ö-vik, Jeltsjes chokladpraliner kom upp med massor av goda praliner. Några följde med hem också, såklart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar