måndag 9 februari 2015

December- och januariull!

Decemberullen var en blandning av 50 % merino 18 µ och mullbärssilke. Bilden på Viola-nebulosan fick vara inspiration till färgerna, och jag skickade med en påse blandade pärlor att spinna in i garnet för att få extra mycket stjärnglans i det om man så önskar. Jag har kvar min egna fläta och funderar på att spinna den tunt och sticka en Nymphalidea av garnet, tillsammans med svart. Bara jag återfår lite spinnlust, så...




Januariullen skickades ut med minsta möjliga marginal, men jag tror att alla hann få den innan den sista. Färgen på bilden stämmer inte överens särskilt bra med verkligheten... Ullen är en blandning av merino och cashmere och ljuvligt mjuk. Kardfloren är blandade av tre olika färgbad, turkos, grön och blå, ullen är ljusgrå från början. Längst ut på varje kardflor har jag lagt lite tencel och trilobal, för att man ska kunna ta bort glittret om man inte vill ha det. Med i paketet följde ett läppcerat av ekologisk, svensk, rapsolja, ekologiskt bivax, ekologiskt sheasmör, ringblommeextrakt och eterisk olja från lavendel, samt en påse med blandat silkegodis. Kardfloren fick namn efter Neptunus, vars havsblå färg kommer från metangasen i dess atmosfär.


Nu ligger februariullen i blöt för färgning denna vecka. En mjuk, trevlig och lyxig ullblandning, som jag spunnit en del av, och faktiskt stickar i just nu, fast i en annan färgskala.

7 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack! Det är lika spännande varje gång man färgar eller kardblandar, att se hur det blir när ullen torkat. Och sedan det färdiga garnet...

      Radera
  2. Tjusigt!! Mycket fint för dagar med spinnlust!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo, jag måste ta och spinna upp lite. Finns ju några Dalapälslammfällar att rensa, tvätta och spinna också... :-)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Har du nån sida där du säljer?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, nej inte för tillfället, jag har tagit lite paus med säljande. Vi får se vad som händer framöver. Det går bra att maila mig på solaengel@gmail.com om det är något särskilt du är intresserad av.

      Radera