torsdag 13 november 2014

Fasligt få inlägg...

...har det varit på sistone. Eller ja, nästan hela året. Så blir det när det är mycket annat som tar tid, kraft och energi.

Nu tror jag dock att det kanske lättar lite framöver, så då borde det bli mer tid för bloggande, eller hur? :-)

Det här är de senaste besökarna vid vår fågelmatare. Islandshöna och kalkon. Förhoppningsvis blir det snart kallare, så dessa två hellre äter inomhus och småfåglarna får mindre konkurrens. Och så blir det fasligt dyrt att utfodra hönor och kalkoner med solrosfrö...



Höstullklubben är över, och jag tänker mig att det ska bli en vinterklubb också, ska bara fila lite på detaljerna så kommer det anmälningsinformation efter helgen. Jag ska också visa höstklubbens färgningar, tänkte jag. Men i helgen ska jag göra något annat roligt! Nämligen svampfärga handspunnet garn tillsammans med min syster. Jag fick ju en alldeles underbar bok i present av min käre sambo och har ägnat en del må-bra-tid i skogen med två korgar. En för matsvamp (inget mer avancerat än gula kantareller, trattkantareller, rödgul trumpetsvamp och blek taggsvamp) och en med fackindelning av tomma mjölkpaket för färgsvampar, så nu finns det lite torkad svamp att leka med.

Garnet jag tänkte färga är mestadels spunnet från våra egna får. Jag har nämligen ett lite större projekt på gång, eller ja, det är nästan klart nu, jag spinner blandad ull från våra får, närmare 900 gram totalt blir det, varav en del ska färgas och sedan ges till svägerskan som fyller 50 snart. Ja, nästa vecka, faktiskt. Tanken är att hon ska få tillräckligt med garn för att sticka sig en kofta eller tröja. Lite galen är jag kanske som provar något helt nytt på garn som ska ges bort, men faktiskt ska jag prova med några härvor som jag ska behålla själv först. Så att det inte blir alldeles galet.


2 kommentarer:

  1. Hoppas resultatet blir bra så du vågar ge bort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det kommer ett inlägg om det snart. Jag ska bara... ;-)

      Radera