söndag 10 mars 2013

Tyllampetutorial - typ

För något år sedan, (eller ja, det kanske är två år nu, tiden går...) såg jag en snygg tyllampa i en lampbutik här i stan. Men... den kostade 4500:- Vilket var en hel del mer än vad jag hade råd med. (Dessutom var den så stor att den skulle ha dominerat hela rummet.) På en sommarloppis hittade jag en gammal lampskärm, som tanten hade sytt någon gång på 70-talet. Ett mycket fint hantverk visserligen, men den var brun, kändes rätt sunkig och var ganska sliten. Bort med tyget och den bruna fransen och vips! några meter sidenband och tyll senare hade jag en egen tyllampa att sätta upp i barnens rum.

Det här är dock inte den lampan. För nu fyller nämligen två barn här i närheten år. Och jag råkar veta att mamman (och barnen, även om de kanske är lite mindre intresserade av inredning) tycker om den här lampan. Så när jag snubblade över en tom stomme på returbutiken så...

Vad du behöver:
En lampstomme, i valfri form och storlek. Det gör inget om den är skavd och ful, fritt fram för återbruk med andra ord.
Band eller tygremsor. Till den här stommen gick det åt cirka 4,5 meter 3 cm breda bomullsremsor.
Tyll i valfri färg. Till denna använde jag nästan tre meter vit tyll av den lite kraftigare varianten, det är lite mer stuns i den. Vill man ha extra bling-bling finns det ju tyll med paljetter.
Nål och sytråd för att fästa remsorna.

Börja med att ta bort så mycket som möjligt av den gamla skärmen om det inte redan är gjort. Linda remsor eller band noga runt stommen. Du vill inte att något av stommen ska synas. I alla fall inte om den är lika ful som den här... ;-) Här tänker jag också att man kan måla den i en snygg färg om grunden är lite slätare än här. Eller kanske skära upp nabbi-pärlor och trä på stommen först.


Använder du tygremsor istället för sidenband, vik in ena kanten så blir det slätare. Se till så att inga trådar sticker ut. Dra åt och spänn remsorna så att de sitter tight mot stommen. När en remsa tar slut fäster du den med några stygn så att det ser snyggt ut.


Stommen är klar. Jag har inte satt några band allra längst upp, där ska ju nämligen lampfästet rymmas. Nu är det dags att klippa remsor av tyllen. Jag brukar klippa ungefär 20-25 cm breda remsor. Det väljer du naturligtvis själv, men jag tror att det kan bli svårt att knyta dem snyggt om de är mycket bredare än så. Längden får du måtta. Jag har i det här fallet varvat med långa och korta för att få mycket volym utanpå lampan.


Och så glömde jag visst att ta bild under tiden jag knöt fast remsorna... Jag blir lätt distraherad, särskilt som barnen tyckte att remsorna var så fina och kom och pratade och "hjälpte" till.. Hoppas jag kan förklara begripligt ändå. Annars får ni hojta till så försöker jag förklara bättre. 

Jag brukar i alla fall knyta fast remsorna rakt över stommen, viker tyllremsan dubbel över nederkanten och knyter ihop upptill. Det är bra om man ser till att knuten hamnar lite nedanför överkanten, det blir trångt när själva lampfästet ska dit annars. Och så brukar jag knyta remsorna växelvis mitt för varandra, för att få det så jämnt som möjligt. Jag började med de långa remsorna och knöt sedan en kort remsa mellan varje lång.


Och tada! En alldeles egen tyllampa, till ett betydligt trevligare pris än på lampaffären. Dessutom återbruk!

4 kommentarer:

  1. Vad fin, tack för tipset. Önskar nu bara att jag har ett hem med tillräckligt högt i tak för annan lampa än plafond

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får göra en liten till försterlampa. Eller pimpa en gammal golvlampa. :-)

      Radera
  2. Vilken härlig lampa! Och vilken trevlig blogg du har, det är första gången jag hittar hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Och vad roligt att du gillar bloggen! :-)

      Radera