söndag 3 juli 2011

Livet på landet

Nu har vi äntligen kommit in i huset. Har tagit en massa fina bilder, men sladden till kameran är ännu inte uppackad. Jag vet bestämt att jag la den på ett bra ställe för att jag skulle hitta den lätt och snabbt, men det verkar inte ha fungerat...
Således får ni nöja er med ett skrivet inlägg, utan alla fina bilder på trädgårdsland, växande gurkor i växthuset, söta kaniner, tokroliga höns och ulliga får.
Det är ljuvligt, alldeles underbart att kunna gå ut på farstukvisten på morgonen, lyssna på fågelsången och njuta av solen. Och lika underbart är det att en regnig, lite kulen, morgon göra upp eld i vedspisen och lyssna till en sprakande brasa som ackompanjeras av smattrande regndroppar mot rutan.
För snart två veckor sedan hämtade vi vår hönsflock, eller hönsflock förresten... Eftersom det nu visat sig att fyra av sju fjäderfän galer får vi kanske kalla det tuppflock istället *ler*. För den som är intresserad finns det alltså tuppar till salu här. Det blir lugnare för hönorna så. Rasen är Islandshöns, en tålig och robust ras som klarar sig bra utomhus, är duktiga på att leta egen mat och lätt flyger upp i närmsta träd vid fara. De kan ha i stort sett alla färger och har lite punkfrisyr. Hönorna har ingen kam.
I mitten på juli, ganska snart alltså, ska vi hämta hem våra får. En renrasig Dalapälsbagge, samt nästan renrasiga Dalapälstackor. Vita, ganska nätta, med en underbar ull att spinna garn av. Jag fick i femårspresent av sambon en ullkurs på Balfors gård, där en av kursledarna är den nuvarande ägaren till våra får! Hmm, tänkte lägga in en snygg länk där, men det gick visst inte. Ni får det så här istället: http://www.balforsgard.com
Och eftersom jag nu varit uppe i stort sett hela natten, med en bestämd dam som inte vill sova, tänkte jag nu göra ett sista försök till att få lite sömn, innan det blir för sent för att sova den här dagen. Nästa gång jag får tid att skriva, ska jag försöka ha kamerasladden på rätt plats så ni får se alla fina bilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar