onsdag 8 juni 2011

En resande kvinna

En vän fyllde år härom veckan. Visserligen hade hon sagt att hon inte behövde någon present, men eftersom hon ändå fyllde jämnt kände jag att jag ville göra något i alla fall. På min försiktiga fråga om jag fick sticka något, fick jag ett positivt svar! ;-) Gärna en sjal, gärna en lite större, inte grönt menn gärna blått, rosa eller lila.

Garn inhandlades, ett skiftande sockgarn från Regia, designat Kaffe Fasett. Det gick i toner av blått, lila och petrol, men tyvärr syns det inte så mycket av det. För lite extra mysfaktor valdes ett mohairgarn, tvekade länge mellan det blå och det lila. Som ni ser föll valet till sist på det lila, mest för att det vara fanns tre nystan av det blå, och jag behövde fyra... Sjalen blev väldigt mycket mer lila än vad jag tänkt mig, men Åsa blev nöjd!

Fotar med en blommande hägg i bakgrunden. Det skulle finnas doftdatorer!


Mönstret heter Traveling Woman, av Liz Abinante. Mycket lättstickad, och rolig, bara man kommer förbi det slätstickade partiet. Den här sjalen blev mycket större än originalmönstret, men det var också ett önskemål från mottagaren.


Jag trodde aldrig att jag skulle hinna klart innan kalaset, med flyttpackning och kursavslut, men med en dotter som fick nya tänder och alltså var vaken några timmar på nätterna i nästan en vecka, gick det bra att få sticktid, så den blev faktiskt klar i god tid! Att det sedan tog några dagar innan jag kom mig för att blocka den, det är en annan sak. Av någon anledning kändes det mer ok att sticka mitt i natten än att packa flyttkartonger... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar