lördag 10 juli 2010

Två revontuli

Först ut blir min regnbågsrevontuli. Stickad i Kauni EQ från 3 stickor . Vår äldsta katt Hedvig tycker det är väldigt mysigt när matte blockar sjalar på vardagsrumsmattan. Att matte sedan kommer och stör med kameran är inte riktigt lika populärt. Visst är de vackra, både katten och sjalen? Det tog bara alldeles för lång tid att färdigställa sjalen, började på den före jul och den blev klar nu i juni. Detta trots att mönstret egentligen inte är särskilt svårt, jag tappade bara sugen lite i övergången mellan gult och grönt.
Sedan en revontuli i riktiga norrskensfärger. Revontuli är ju finska för norrsken, så det passade extra bra. Den här sjalen stickades ganska snabbt som en present till Almas gudmor som jag tyckte behövde lite extra omtanke. Den är stickad i Kunstgarn från Hjertegarn. Inte alls mina färger, egentligen, men väl mottagarens.

Eftersom garnet inte skulle räcka till att göra en omgång till av mönstret mellan hålvarven och jag inte visste vad annat jag skulle göra av 10 g garn, blev det en liten blombrosch som matchar sjalen. Helt och hållet frihandad, men jag blev ganska nöjd med resultatet. Kommer nog att göra flera, men lite annorlunda. Om inte annat måste jag nog göra en eftersom Martina blev väldigt sugen på att få en egen. "Fast rosa, mamma!" Hon gillar rosa, den tjejen ;-)



1 kommentar: