måndag 8 juni 2015

Lite träarbeten

Jag håller inte bara på med ull, utan har av och till hållit på med trä i olika former. 1998 tävlade jag till och med i  kniv-SM, och tog en tredjeplats i damklassen. (Som blev inofficiell SM-klass eftersom det fattades en deltagare, tror vi var 9 och gränsen gick vid 10, eller nåt sånt.)

Trähantverkandet har dock legat på is länge, att bo i lägenhet och ha små barn är liksom inte en underlättande faktor, lättare att ha ull, garn och stickor framme, än knivar och andra vassa föremål. Nu i vår blev jag väldigt sugen på att slöjda i trä igen, kanske för att dottern i trean kommit hem med det ena alstret efter det andra från träslöjden. Jag karvade lite i en vril i lagom storlek till en kåsa, men skedkniven jag köpt för länge sedan gick av! Köpte mig en ny skedkniv och en täljkniv och hittade lagom stora pinnar på vedbacken. Barnen fick varsin scoutkniv också, i början är det så väldigt bra med ett rejält parerskydd... 

En del av resultatet ser ni här: Överst äldsta dotterns smörkniv från slöjden, utsågad och sedan raspad, filad och slipad samt inoljad. I mitten yngstas täljda smörkniv, jag tog ut en grov from sedan hon ritat hur hon ville ha den, men sedan har hon gjort det mesta själv, jag hjälpte till lite på slutet med att få bladet lagom tunt. Hon har sandpapprat och oljat själv, men jag skar in initialer och årtal. Nederst min smörkniv, aningen kort, men med helt ok funktion.

Den platta pinnen till höger är en vävsticka, att linda upp garnet på vid vävning. Lätt skålformad för att lätt glida igenom skälet utan att fastna.

De täljda smörknivarna och vävstickan är slöjdade i färsk sälg, från det vi röjt bort i baggarnas hage. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar