fredag 20 december 2013

Julklappsbytet som blev fel, fast rätt

Jag fick i uppdrag att skicka julklappspaket till Eddysblogg. Hon hade på önskelistan glada färger och stickade, tovade vantar med broderi. Jättekul, tyckte jag, eftersom jag länge tänkt sticka och tova vantar. Så jag stickade. Och tovade. Och så tvekade jag länge på broderiet (dessutom var november en riktigt fullspäckad månad med lite tid och ork över till hantverk) innan jag frihandade en babushka på varje vante. Jag blev inte riktigt nöjd, egentligen inte av någon annan anledning än att jag inte fick verkligheten att motsvara bilden i mitt huvud. Ni vet kanske hur det känns? I alla fall var det fem av varandra oberoende personer som tyckte att vantarna visst var fina och ok att skicka. Så jag skulle bara tvätta och blocka vantarna. När de var torra la jag upp dem snyggt till fotografering tillsammans med resten av paketet. Men då var det så mörkt att jag beslöt mig för att vänta till nästa dag med fotograferingen. Och nästa dag, ja, då spillde jag en droppe kaffe på ena tummen... det började kännas lite som att jag aldrig skulle få iväg paketet, faktiskt. Tvättade bort kaffefläcken på tummen och skulle bara snabbtorka lite ovanför vedspisen. Jag brukar ju alltid torka saker där. Alltid. Men just den här gången blev det för varmt...


Och då kan det gå så här... :-( De ligger i skämshögen just nu och väntar på att jag ska samla ihop ork till att stoppa och laga hålet. Så får de bli fasligt snygga snöskottarvantar. Om vi nu får någon snö att skotta i år.


Istället för vantarna blev det en stickpåse i retrotyg (tack och lov stod det också på önskelistan) och stickmarkörer. I övrigt innehöll paketet en ullfläta i färgen "Eddy-special", merino/tussahsilke, handfärgad av mig, en intovad tvål, en liten härva handspunnet garn (50% Hicke, vår nästan-renrasiga dalapälsbagge och 50% mohair från Mina getter) och ett matchande kardflor med 80% dalapäls lammull och 20% mohair. Och så en kaka ekologisk mintchoklad.

Och posten gjorde verkligen sitt bästa, så paketet hann fram innan Eddy flög iväg över Atlanten, trots att jag postade lite för sent. Puh!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar